Uutisia

Jipii! Comparex järjestää tilaisuuden pistää autenttiset Autodesk heput ahtaalle. Kysy ja hiosta! Lisäksi luvassa arvokasta tietoa 3ds Maxista ja esimerkiksi Stingraysta. Tilaisuus on ilmainen ja silti tarjoiluakin löytyy! Kannattaa osallistua tai sitten on turha valittaa kun ei saa vaikuttaa Autodeskin tekemisiin.

Paikka on Futuregroupin tiloissa Sahaajankatu 26 Hertsikassa
Aika 16.2 klo 8:30 alkaen
image001

Avaa agenda ja ilmoittaudu maksuttomaan seminaariin. 

maya-2016-badge-60x60

Autodesk on julkaissut 2016 versiot joista yksi mielenkiintoisimmista on Maya.

Esimmäisellä käynnistyksellä huomio kiinnittyy uuteen valikko teemaan. Se on modernisoitu ja väriskaala on oletuksillaankin silmää hellivä ja muutos onkin varsin onnistunut. Tosin vanha Maya käyttäjä voi,niin kuin minäkin, mennä aluksi sekaisin uusien symbolien takia, mutta koska suurinpiirtein kaikki on vanhoilla paikoillaan tämä ei aiheuta, ainakaan allekirjoittaneelle, pitempaikaisempaa järkytystä. Ja voihan aina palata vanhaan tuttuun teemaa vaihtamalla.

Autodeskin pyrkimys yhdistää tuotteittensa ominaisuuksia saa tänäkin vuonna jatkoa, sillä mallinnustyökaluissa on mukana Mudboxista tuttu työkalusetti. Sculpt, relax, mirroring jne, tutuilla valikkonimillä varustetut veistotyökalut ovat nopeasti omaksuttavissa ja hauskat käyttää.
sculpt2

Viewport 2.0 uudistusten ja viilausten myötä veistäminen onnistuukin varsin mainiosti koska raskaatkin mallit toimivat yllättävän kevyesti.

Mayan suorityskykyyn on panostettu. Esimerkiksi uusi Evaluation manager nopeuttaa animaation pyörittämistä ja rigien manipulointia ja koska koko systeemi tukee multithreadausta, on työskentely todella sulavaa.

Uudet shading nodet avaavat uusia tapoja XGen hiuksishadereiden kustomointiin. Nyt voit:

Kontrolloida väriä Ptex-pohjaisella tekstuurilla
Värittää hiuksien juuria ja latvoja xgen_root_tip_color_blend nodella
Vaihdella väriä hiuksen pituuden mukaan
GUID-78CE79CA-8C1D-4ADB-AFB2-5D687379750F

Bifröst on myös saanut lisää ominaisuuksia ja tehoja ja toimii nyt mukavasti:

Aerolla voi simuloida tulta, savua, pilviä ja sumuja
Foamilla voi nimensä mukaan lisätä esimerkiksi aaltoihin näyttävää vaahtoa
Ohjattu simulaatio mahdollistaa simuloinniin matalalla resoluutiolla ja ja sitä voi cachen kautta käyttää ohjaamaan korkeampi resoluutioista simulaatiota. Työskentely sujuvoituu merkittävästi. Vaatii kylläkin tehoja(niinkuin simulaatiot yleensäkin), sekä cache levyltä että koko koneelta, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen.

Hypershade on saanut myös näyttävän kasvojen kohotuksen ja on nyt aidosti nodepohjainen. Lisäksi materiaalien editointi, uuden esikatseluikkunan myötä, on nopeutunut ja helpottunut. Erilaisilla HDR esikatselunäkymillä materiaalin tarkastelu ja muokkaaminen juuri halutunlaiseksi on nopeaa.

Tässä oli mitä olen ehtinyt testaamaan. Autodesk on tehnyt mielestäni tällä kertaa varsin hyvää työtä uudistusten suhteen ja huomaa että ainakin osassa myös asiakkaita on kuunneltu. Kannattaa muuten pyrkiä betatestaajaksi. Se on paras tapa päästä vaikuttamaan.

Kaikki uudet ominaisuudet alla olevasta linkistä

http://help.autodesk.com/view/MAYAUL/2016/ENU/?guid=GUID-87C1EBDF-CF87-4BC6-95AC-1730D474111E